Ultima pagina

TRANSLATOR

luni, 23 februarie 2015

In general despre tricotaj (Continental Knitting) 2

Modul de a tine firul de lana in mana stanga la tricotatul 'continental', despre care am scris in trecut, nu este totusi metoda ideala pe care o doream. De aceea am facut o mica schimbare. Tin acum firul asa cum e desenat cu roz, dar il mai dau inca o data dupa deget.



Geo din Brasov si Anglia [-:)!] are dreptate in comentariul ei sub postarea In general despre tricotat - Pentru Irina Anghel (continental knitting): iti cam fortezi degetul mic, pe care trebuie sa-l tii lipit de inelar, daca vrei sa mentii firul tensionat.
>>Eu tin firul aproape ca tine, dar il infasor o data pe degetul mic. Cred ca fara sa il infasor fortez prea tare degetul mic cand controlez tensiunea in fir, dar zic asta doar uitandu-ma la filmulet - am sa si incerc, sa vad exact cum e. Problema mea insa e ca lucrez foarte larg ochiurile pe dos, mereu trebuie sa lucrez cu ace cu 0.5-1 nr mai mic decat cele recomandate. Recent am aflat ca asta se intampla in general cand tricotezi in stilul "eastern uncrossed". Tot recent am vrut sa inchei o bordura elastic cu o metoda "extra stretchy", dar din cauza modului diferit de a tricota si directial ochiurilor pe andrea (presupun), mie imi rezulta un rand de incheire foarte rigid! Inca nu am avut rabdare sa "traduc" metoda pentru eatern uncrossed.https://www.youtube.com/watch?v=rWS77BKk5NQ <<

Intrigata de cele scrise de ea, am incercat mai multe metode, ca sa vad daca metoda cu firul dat de doua ori dupa degetul mic este intr-adevar mai buna. 

Cred ca Geo vorbeste despre acest fel de a tine firul:


Poza este de pe blogul The Altered Stitch

Ei bine, nici aceasta metoda nu este ideala, pentru ca firul ramane din cand in cand 'agatat' de degetul mic, in timp ce ar trebui sa treaca non stop si fara piedici peste mana stanga. Fara sa te opresti sa tragi de el, daca se strange in jurul degetului, pentru ca daca se intampla asta te asiguri de ochiuri inegale. 
Recunosc insa ca si in cazul in care dai firul de doua ori in jurul degetului aratator (cum spuneam eu) obtii acelasi efect, desi poti controla ceva mai bine tensiunea de pe aratator.

Metoda ideala (cel putin pana acum!) este dintr-un curs de la Craftsy si o folosesc acum. Este fara discutie cea mai buna metoda pe care am vazut-o, cu care realizezi NON STOP o tensiune constanta a firului. Pui firul cum se vede mai jos si ramane asa pana cand te hotarasti sa lasi tricotajul pentru o alta data. Nu am reusit pana acum sa tricotez atat de mult fara sa am probleme cu tensiunea firului.



Functioneaza exact cum spune profesoara: nu mai ai obstacole (degetul mic sau aratator) care franeaza din cand in cand miscarea libera a firului, nu trebuie sa te opresti ca sa il repozitionezi, iar tensiunea constanta rezulta in ochiuri regulate. Desi pot spune ca lucram frumos si inainte, constat acum ca sunt in stare sa tricotez si mai frumos. 

Trebuie insa sa va avertizez ca la inceput ti se va parea ciudat sa tii firul in acest fel. Dar orice tehnica noua (de tricotat) cere la inceput destul de multa practica. Imi inchipui cu cata greutate as invata acum sa tricotez dupa metoda englezeasca (americana) si cat ar trebui sa exersez. Mi s-ar parea o metoda de tricotat mult mai inefiecienta decat ce stiu sa fac bine si as avea tendinta sa renunt. 

Daca ai probleme la inceput se recomanda sa infasori inca o data firul in jurul incheieturii mainii (wrist), daca nu reusesti sa tii firul tensionat. In acelasi timp am fost avertizate pe Craftsy sa renuntam cat se poate de repede la acest truc.  Eu am incercat de doua ori, dar mi s-a parut mai eficient sa lucrez cu firul infasurat numai o data in jurul incheieturii mainii. Daca tot trebuie sa inveti ceva nou, invata bine de la inceput.

O mare problema cu care m-am luptat eu la inceput a fost tendinta sa ridic degetul aratator din ce in ce mai sus, in timp ce tricotam. In felul acesta trageam de fir prea mult si imi ieseau ochiurile foarte stranse. 
Degetul aratator trebuie tinut aproape paralel cu andreaua (knitting needle) pe care o tii in mana stanga si NU TREBUIE SA SE MISTE. De fiecare data trebuia sa imi aduc aminte ca trebuie sa il tin nemiscat in jos, nu sa-l ridic spre cer -:)!
Trebuie sa il tin ca ca in poza de mai jos, desi il puteti ridica ceva mai mult, pana la 45 grade.

Am ales acest desen de pe blogul TECHknitting, pentru ca ilustreaza niste greseli tipice, despre care s-a vorbit la cursul de la Craftsy.

* Datorita felului in care este tinuta andreua din stanga (left knitting needle) se largeste prea mult ochiul pe care il lucrezi. 
La formarea ochiului nou, cele doua andrele trebuie sa se incruciseze formand un X, iar firul ramane foarte aproape de deget si andrea, asa cum am desenat eu (scuze!!! e desenat foarte primitiv!!!). De fapt firul se sprijina de deget si il iei chiar sub deget.
Daca faci asa, poti trece lua firul foarte usor prin ochi si nu mai trebuie sa largesti atat de mult ochiul pe care il lucrezi. Largirea ochiului, asa cum se vede in poza, poate duce iar la ochiuri inegale.

* O alta greseala care se vede in desenul de mai sus este pozitia mainii drepte, in special a degetului aratator. Acest deget trebuie sa se miste dupa fiecare ochi luat pe andreaua dreapta, ajungand mereu in spatele ultimului ochi lucrat. 
Nu dai drumul ochiului de pe andreaua din dreapta (right knitting needle) pana nu iei un alt ochi .
De ce? Pentru ca vei controla dimensiunea ochiului pe care l-ai lucrat si nu permiti firului sa fie mai lung decat diametrul andrelei, daca tii firul in pozitia corecta.
Daca tii andreaua dreapta (right knitting nedle) cum se arata in poza de mai sus si lucrezi 3-4 ochiuri unul langa altul (a bunch of stitches), nu vei putea controla dimensiunea fiecarui ochi si vei avea garantat ochiuri inegale. 

Uitati-va pe acest video pe Youtube, ca sa urmariti cum se misca degetul aratator al mainii drepte dupa fiecare ochi lucrat si cum ramane in spatele acestui ochi, pana nu formeaza un nou ochi (stitch).



Incercati diferite pozitii ale firului si ale andrelei, asa cum arata ea sau asa cum am desenat eu. Veti vedea cate dreptate are profesoara de la Craftsy si cat de frumoase ies ochiurile lucrate.

Cam atat am avut de spus despre aceasta tema. Deocamdata.
Daca aveti increder in mine, incercati sa tricotati cu firul in jurul incheieturii mainii. Sunt convinsa ca acest mod de tricotat va da rezultate excelente si tricotajele voastre vor fi si mai frumoase.

Geo,
Despre Eastern crossed si Eastern uncrossed knitting vom vorbi mai mult alta data. Nu sunt foarte convinsa ca problemele de care vorbesti tu sunt cauzate de 'crossed' sau 'uncrossed knitting'. Si eu am avut probleme cu randurile lucrate pe dos (purl), care erau mai strans lucrate decat cele pe fata (knit), desi nu tricotez ca tine. Cred ca e o problema cauzata de tensiunea firului si de faptul ca ochiurile pot fi sucite (twisted) cand lucrezi. Ochiurile sucite se folosesc cand vrei sa le micsorezi, ca sa fie mai stranse (elastice).

Pentru cine nu stie despre ce e vorba. 
'Eastern uncrossed' este tehnica de tricotat care foloseste in general in Romania. Poate mai putin in Transilvania, unde ar fi mai multe influente din vest. Presupun, nu stiu.
Eu nu lucrez ca Geo, romaneste, pentru ca am invatat sa tricotez de la o matusa din Ploiesti, care era profesoara de franceza si foarte francofila. Tricota dupa reviste frantuzesti, pe care le primea din Franta si trecuse la modul de tricotat din vestul Europei. Am invatat de la inceput sa iau ochiurile cum mi-a arata ea ca era mai bine, deci tricotez dupa metoda 'Eastern crossed knitting'. Cred insa ca tensiunea firului este mai importanta pentru formarea ochiurilor consistent egale decat metoda de tricotat (est sau vest) pe care o folosesti.

Si mai concret. Ochiurile din Eastern crossed si Eastern uncrossed (alta denumire pe care am gasit-o este Armenian knitting) knitting au alta orientare pe andrea, pentru ca sunt lucrate diferit.
Explicatii si mai multe poze poze excelente gasiti pe blogul Truly Myrtle

Va arat cu ajutorul ei pe scurt care sunt diferentele. 
In poza de mai sus, de la Techknitting ochiurile sunt lucrate dupa stilul in care tricotez si eu (Eastern crossed knitting): partea din dreapta a ochiului se afla in fata pe andrea. La Eastern uncrossed knitting partea din dreapta a ochiului este in spate. 
Pozele de mai jos sunt de pe blogul Truly Myrtle.

A) Ochiurile pe fata (knit stitch):

Eastern crossed Knitting (vestul si nordul Europei)



Eastern uncrossed knitting (Romania)





B) Ochiurile pe dos (purl knitting)

Eastern crossed (vest si nord)





 Eastern uncrossed (Romania) - de pe acest blog:


Dupa mine ochiurile pe dos sunt mai usor de tricotat in Eastern uncrossed (romaneste), dar asta nu este un motiv suficient de puternic ca sa invat acum acest mod de tricotat.

Cam asta am avut de zis. Data viitoare va trebui sa ii raspund Danielei din Cluj, care m-a intrebat cum sa inceapa sa faca quilturi. Probabil ca va trebui sa scriu intai despre cum am invatat eu, pentru ca pana acum cativa ani am fost in general autodidacta. Vedeam la cursurile din Olanda metode care erau in contradictie cu ce citeam in cartile din America. Si cum America este Mekka quiltului, nu faceam cum ziceau profesoarele din Olanda. Mai ales ca rezultatele in lectiile lor erau mai urate decat ce vedeam eu in cartile din America. Pe vremea aceea nu aveam internet ca acum. Se poate, deci, sa inveti si singura. 


Intre timp am reusit sa aduc computerul de la reparat si sa imi trec multe din documentele pe care nu le mai aveam pe noul Mac. Imi ia foarte mult timp sa compar ce am si ce nu mai am pe aparatul nou. 
Mai bine ar fi daca as avea mai mult timp sa invat sa fac desene pe computer. La nivelul Anei Filimon nu voi ajunge insa in vecii vecilor, oricat de mult as invata...
---
Aceasta este a doua parte a cicului despre tricotajul continental si tehnicele cele mai eficiente despre care am citit sau pe care le-am vazut demonstrate:

Partea I: 
 In general despre tricotat - Pentru Irina Anghel (continental knitting)

2 comentarii:

  1. Multumesc mult de raspuns, Carmen!

    La mine ochiurile pe dos sunt prea largi.

    Am mai vorbit recent cu o prietena despre asta, si zicea ca a trecut de la uncrossed la crossed pentru ca iese lucrul mai uniform, mai ales cand lucreaza portiuni mare de jerseu fata (stockinette). Termin curand un cardigan lucrat "uncrossed", iar pentru urmatorul proiect am sa fac mostra de ochiuri lucrand "crossed", sa vad daca se schimba ceva.

    Daca nu uit, am sa incerc si metoda descrisa de tine cu firul tinut pe incheietura. Mi se pare foarte interesant, desi eu nu am probleme cu firul pe degetul mic. Mai mari probleme am ca mi se blocheaza firul pe drum, inainte sa ajunga pe deget si trebuie sa ma opresc sa il desfasor de pe ghem. Am incercat cu firul iesind din mijlocul ghemului si merge foate bine, pana treci de jumatatea ghemului. Dupa jumatate, parca se incurca tot in spatiul ala ramas gol in mijloc.

    Nu am incercat inca sa fac "cake", cred ca asa s-ar desface cel mai usor firul. Tu cum abordezi aceasta problema? :)

    RăspundețiȘtergere
  2. gata, am schimbat modul in care tin ata din invartitul pe degetul aratator la varianta invartita pe mana. Dupa 25 ani de tinut ata invartita pe aratotor, a mers repede (2-3 ore) pana m-am deprins cu noua varianta (inca nu am scapat de tendinta veche, dar m-am obisnuit!!!).
    Insa si eu am ideea de a ridica degetul arator sus (necontrolata) - si asta impune putina tensiune in fir, dar nu e grav cand e firul f. gros (cum am facut eu acum) .

    RăspundețiȘtergere